Spacer

Online adverteren

Je kent het wel; na een avondje online shoppen naar de nieuwste sneakers word je de daaropvolgende dagen overladen met advertenties op Facebook en banners op zo’n beetje iedere website die je bezoekt. Allemaal met de vraag of je alsjeblieft bij hen je verse stappers wilt bestellen.

Als ondernemer heb je verschillende mogelijkheden om reclame te maken voor jouw organisatie. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een paginagrote advertentie in de Telegraaf of de regionale uitgave van de oude vertrouwde krant. Je zou ook eens de mogelijkheden van online adverteren kunnen nagaan. Meestal is dit vele malen goedkoper, het bereik is groter en bovendien heb je veel meer invloed op wie jouw advertentie te zien krijgt.

Online adverteren op Google

Interessant! Hoe doe ik dat?

Het wereldwijde web biedt verschillende mogelijkheden om te starten met online adverteren. Sociale media bieden een scala aan kanalen, waarbij je vooral moet denken aan Facebook en LinkedIn, maar ook YouTube en Instagram geven je de kans om reclame te maken. Met een account bij deze kanalen kan je je met een paar muisklikken al aanmelden voor het advertentiegedeelte.

Daarnaast kan je natuurlijk adverteren via de grootste zoekmachine ter wereld door gebruik te maken van Google AdWords, ook wel SEA genoemd. De door jou gemaakte advertenties verschijnen dan bovenaan in de zoekresultaten van Google.

Simpel! Toch?

Het lijkt simpel, maar om efficiënt online te adverteren is het belangrijk dat je weet hoe je doelgroep eruit ziet. Niet letterlijk, maar wel hoe oud ze zijn, waar ze wonen, wat ze eten, et cetera. Bij het aanmaken van je advertentie kun je al deze variabelen precies instellen zoals jij dat wilt en richten op potentiële opdrachtgevers. Je bepaalt dus helemaal zelf wie jouw advertentie te zien krijgt. En misschien wel belangrijker, wie niet.

Adverteren via Google met banners

De banners waar het in de eerste alinea al over ging zijn een andere optie om online te adverteren via Google. Jouw zelfgemaakte banners laat je verschijnen op websites waar jouw doelgroep graag heen surft. Om dat te realiseren hoef je echt niet een miljoenmiljard websites een e-mail te sturen om te vragen of ze jouw banner willen laten zien. Maak simpelweg gebruik van een Display Advertising Network; kwestie van je banner uploaden, je doelgroep bepalen en achterover leunen, want het netwerk zorgt ervoor dat jouw advertentie wordt getoond. Het Google Display Network is, uiteraard, een prachtvoorbeeld van adverteren via Google.

Adverteren via Google

Gratis online adverteren?

Helaas. Die vlieger gaat niet op. Hoewel het aanmelden bij sociale media en een advertentienetwerk natuurlijk gratis is én u zelfs bij sommige aanbieders een kennismakingsbudget krijgt toebedeeld, is het uiteindelijk online adverteren natuurlijk niet gratis. Ook Google moet zijn centjes verdienen.

Prijs per klik (ppc)

De kosten van een advertentie verschillen per kanaal, al komt het er uiteindelijk vaak op neer dat je betaalt wanneer er iemand op je advertentie klikt. Soms wordt het aantal weergaven als graadmeter genomen, vaak per 1000.

Wat een klik precies kost is afhankelijk van een aantal factoren. In de eerste plaats zijn de voorwaarden van de verschillende netwerken anders. Daarnaast spelen de instellingen van jouw advertentie een grote rol. Een klein lesje economie; wanneer er veel concurrentie is op de door jou ingesteld zoekterm(en), gaat de prijs per klik (ppc) omhoog. Ook het maximale bedrag dat je bereid bent om te betalen bepaalt hoe vaak en waar de advertentie verschijnt.

De uiteindelijke kosten van je advertentie heb je volledig zelf in de hand. Vooraf bepaal je namelijk het exacte budget dat per dag besteed mag worden aan de advertentie. Je kan er op elk moment voor kiezen om je advertentie stop te zetten; het bedrag loopt dan niet verder op.

Van doelgroep via leads naar opdrachtgever

Leuk en aardig, zal je denken. Het doel van online adverteren blijft natuurlijk om er opdrachtgevers aan over te houden en als het even kan ook nog een paar centen.

Van de internetgebruikers die een advertentie onder ogen krijgen, klikt gemiddeld gezien zo’n 0,5% ook daadwerkelijk op de advertentie; dat is 1 op de 200. Helaas zijn dit slechts leads en nog geen betalende opdrachtgevers. Dat zijn ze pas als ze via iDeal de betaling hebben afgerond.

Laten we voor het gemak even uitgaan van een conversieratio van 5%. Dit betekent dat 5% van de klikkers uiteindelijk geld in het laatje brengt. Dat komt dus neer op 5% van een half procent. Dat klinkt weinig, en dat is het misschien ook wel. Het is daarom van groot belang dat je je advertentie nauwkeurig instelt om geen geld over de balk te smijten. Het terugverdienen van het advertentiebudget is namelijk een belangrijke factor om aan het eind van de maand ook nog brood op de plank te hebben. De totale kosten mogen dus niet hoger zijn dan de uiteindelijke winst.

Gratis online adverteren

Even rekenen

Stel, je hebt een budget van €1500 voor online adverteren begroot. Wanneer je een advertentie opstelt, vertelt het kanaal hoe vaak deze ongeveer verschijnt. Om het rekenvoorbeeld niet te moeilijk te maken gaan we uit van 100.000 vertoningen.

100.000 vertoningen X 0,5%: 500 leads.
500 leads X 5%: 25 opdrachtgevers.

Uit 100.000 vertoningen haal je dus uiteindelijk 25 opdrachtgevers binnen. Stel dat een gemiddelde opdrachtgever voor €100,00 bestelt, waarbij een winstmarge geldt van 20%. Per bestelling hou je dan €20,00 over.

25 X €20: €500.

De totale winst komt dus neer op €500. Het advertentiebudget was echter drie keer zoveel. Uiteindelijk ben je voor €1000 het schip in gegaan met deze advertentie. De oorzaak ligt zeer waarschijnlijk in het feit dat je een te hoog bedrag hebt geboden om vertoningen te krijgen op mooie plekken.

Tips online adverteren op Google

Het is nu duidelijk dat je voorzichtig, maar vooral nauwkeurig moet segmenteren. Een perfect op de doelgroep afgestemde advertentie converteert beter. Het is daarnaast belangrijk om dagelijks in de gaten te houden hoe je advertentie het doet. Dit kan bijvoorbeeld via Google Analytics of via de statistieken van het kanaal waar jij gebruikt van maakt.

Een aantal veelvoorkomende oorzaken van een tegenvallend resultaat zetten we even op een rijtje. Uiteraard inclusief tips voor online adverteren op Google als mogelijke oplossing voor de tegenvallende resultaten.

  • Het aantal kliks op de advertentie daalt erg hard.

Maak een nieuwe advertentie, zodat de doelgroep opnieuw wordt getriggerd.

  • De conversie op de website valt tegen

Stem de advertentie beter af op de landingspagina.

  • Er wordt überhaupt amper geklikt op de advertentie.

Het kan betekenen dat je je doelgroep niet goed hebt ingesteld. Een andere reden kan zijn dat de advertentie onduidelijk is of de doelgroep niet aanspreekt.

Stel je advertenties bij op basis van de resultaten. Zo ga je efficiënt om met je beschikbare budget en is de kans op winst aanzienlijk groter.

Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op en vraag naar Erwin. Hij is onze SEA-specialist en expert op het gebied van online adverteren.

 

Online adverteren tips

zoekmachine optimalisatie seo sneek