Spacer

Roosmarijn, onze Social divisie manager, vroeg me om een artikel te schrijven. Zelf vind ik het belangrijk om kennis te delen, bijvoorbeeld over het belang van het hebben (en vooral uitvoeren!) van een strategie voor en ontwikkeld door ondernemers.

Wij hebben we een diversiteit aan opdrachtgevers, van lokaal- tot internationaal georiënteerd. Wij zijn van mening altijd datgene als team te moeten doen, daar waar wij als organisatie voor gekozen hebben en 100% in geloven. Denk aan waardes zoals: persoonlijke aandacht, transparante communicatie van binnen naar buiten – zowel intern als extern-, de beste willen zijn door er alles aan te doen om een verwachting te overtreffen, een vriendschapscultuur te ontwikkelen en vooral benaderbaar zijn en te blijven. Dat zijn onze elementen voor het fundament van Brandmerck. Onze benadering voor iedere prospect is gelijk, alleen de ene persoon heeft meer achtergrondinformatie nodig dan de ander. Momenteel werken we dagelijks binnen 3 divisies aan meer dan 250 projecten. Dit hebben wij niet gecreëerd van de ene op de andere dag. Graag wil ik je meenemen in een verhaal waarin duidelijk wordt waar mijn strategie en motivatie vandaan komt.

Van idee naar doel

In 2005 was ik vastberaden; voor mijn 30ste zou ik mijn eigen scale-up hebben. Geen gebrek aan ambitie en een goed stel hersens, alleen de ervaring en het bedrijfsdoel ontbrak. Ik was nog nat achter de oren, maar zag van mensen hun onderliggende motivaties en legde daarbij snel verbanden. Ik moest ondervinden wat mijn eigen motivatie en passie inhielden en was vastberaden om hierachter te komen. Het hebben van een organisatie en deze laten groeien in kwaliteit en omzet, is gebaseerd op 4 elementen; het team, de strategie, de uitvoer en de omzet. Een vicieuze cirkel en een proces waar je dagelijks aan werkt en dat veel verandering met zich mee kan brengen.

‘De weg van verandering was lang, maar de moeite waard’

Ontwikkelen kost tijd

Mensenkennis, daar ontbrak het niet aan, maar ik miste de ervaring in strategie, uitvoer en omzet. Daarom dwong ik mezelf om persoonlijk te ontwikkelen door snel te professionaliseren. Dit deed ik door voor diverse organisaties te gaan werken in uiteenlopende sectoren, door het hele land en over de grens. Dit hield in dat ik mezelf vrijwel geen tijd gunde voor sociale aangelegenheden. Hierbij hield ik voor ogen dat het doel van persoonlijke optimalisatie in de breedste zin van het woord voorop zou staan. Op die manier zorgde ik ervoor dat ik mezelf uitdaagde en er niet makkelijk vanaf kwam; stilstand is achteruitgang (vakantie is voor mij een lastige ontspanning ;).

T I P – Zorg ervoor dat je partner, familie en vrienden weten waar je mee bezig bent, zodat er geen onbegrip maar steun is.

Zuurkool vs. sales

Zo deed ik ervaring op bij medisch georiënteerde organisaties, die zowel nationaal als internationaal opereerden in de logistieke en soft-/ hardware sector. Hier leerde ik tot op zekere hoogte omgaan met een ‘bijzondere’ senior salesmanager die dacht het wiel uit te hebben gevonden op het gebied van sales. Uiteraard geef ik daar op af, omdat ik vind dat sales geen techniek is die je uit studieboeken haalt, maar een persoonlijke vaardigheid die je kan verbeteren. Maar net als het eten van zuurkool, leerde ik vooral om door te zetten en vooral te blijven luisteren, oplossingen te bedenken, te blijven leren en naar de toekomst te kijken; ik heb mijn doel, mijn strategie.

Vermijd struisvogel politiek

De daarop volgende periode werkte ik voor diverse organisaties met verschillende doelstellingen. Denk aan het verkoopgereed maken, het opstarten van meerdere organisaties in verschillende sectoren, een reorganisatie en alles wat hierbij aan bod komt om winstmarges te vergroten. Een groot gedeelte van deze ervaringen pas ik dagelijks toe. Een respectievelijk gedeelte ook niet. Zoals een er te bovenop liggende top-down management structuur, omdat je als ondernemer in je uitvoer datgene moet toepassen waar je volledig achter staat en in gelooft. Besef dat je team zelf keuzes kan maken wanneer de bedrijfscultuur, kernwaardes en doelstellingen helder en transparant zijn.

E R V A R I N G – Wat ik in deze periode leerde was om door te gaan op die momenten dat je dacht helemaal geblokkeerd te staan. Met de juiste instelling en motivatie dient zich vrijwel altijd een oplossing aan. Maar let wel, stop niet met het maken van keuzes.

Carpe Diem

Motivatie put ik uit inspiratie van verschillende momenten. Wat inspiratie mooi maakt, is dat je als mens openstaat voor een externe emotie die ontvangen wordt in een moment dat je bijblijft. Zo kwam ik aan de praat met iemand die me wees op Nick Vujicic, the man without arms and legs. Precies op het moment dat ik zelf in een periode zat waarin er van alles tegen zat. Maar wat onmogelijk lijkt is absoluut mogelijk, zolang je maar op de juiste manier doorgaat en vasthoudt aan je idealen en doel. Die persoon wees me erop, omdat hij zelf in een persoonlijke valkuil zat en alles aangreep om daar weer uit te komen.

De ode van Frank

Tot voor kort was ik geen fan van Cruijff. Waarschijnlijk omdat hij speelde toen ikzelf nog een gedachte was. Toen hij overleed sprak Frank Rijkaard met een lach en een snik over zijn idool. Maar uit de op het oog kleinste gebeurtenissen put ik de meeste inspiratie.

Wat voorbeelden. Wanneer ik op de toko (kantoor) ben en zie dat we iets over hebben voor elkaar door om en om de lunch klaar te maken of koffie bij te schenken. De manier waarop mijn compagnon met het team bezig is en rustig een issue uitlegt of vertelt dat succes begint bij jezelf. Of nog persoonlijker, mijn hoogzwangere vriendin die stug doorgaat met het beitsen van de nieuwe (zelfgeplaatste) schutting waarbij ik denk; wat ben je toch een bikkel, maar wel mijn bikkel.

E R V A R I N G – Door mezelf op gepaste momenten kwetsbaar op te stellen, zorg ik ervoor dat binnen een team veel bespreekbaar wordt. Op die manier wordt het werken met elkaar een stuk leuker.

Starten vanuit een ideaal

Eind 2012, de periode dat veel organisaties tot hun enkels in de financiële drek stonden en genoodzaakt waren om te reorganiseren. Ik werkte voor een fulfilment organisatie waarbij we diverse opdrachtgevers bedienden. Een aantal marktbewegingen vielen me al een geruime tijd op. Om mij heen zag ik dat er steeds meer online marketing bureaus echt troep aan de man brachten. Daarnaast veranderde het consumentengedrag; de online aankoopmethode van producten en diensten steeg almaar door. Daarnaast werd de consument door alle online mogelijkheden en beschikbare informatie vindingrijker. Op dat moment kwam ik in gesprek met een bedrijf (sindsdien nog altijd een opdrachtgever) dat zich een webshop had laten aanmeten voor de prijs van een Ferrari, maar met de daadwerkelijke waarde van een Fiat Multipla. Ze besteden 5000 tot 7500 euro per maand aan Google Ads, maar genereerden vrijwel geen online omzet (WTF).

Dat was voor mij het signaal om te starten met waar ik al enige tijd voor aan het werk was: Mijn opgedane kennis en ervaring toepassen bij organisaties die willen groeien en de waarde hiervan inzien. Persoonlijk doet het me altijd goed wanneer iemand me om kennis vraagt.

Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat je geeft, krijg je terug. Een krachtig, oprecht en eerlijk principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat. Het helpt ons om onze omgeving op een positieve manier te beïnvloeden, zodat we succesvoller zijn. Thuis, maar ook op het werk.

Toch zijn er (helaas nog steeds) te weinig mensen die de kunst van het geven écht beheersen. Dat bleek maar weer toen de onwetende ondernemer van hierboven de verkeerde keuze had gemaakt. Hij koos voor een opdrachtnemer die enkel hun eigen belang als doel voorop stelde. Het feit dat ik dit te bizar voor woorden vond en dit überhaupt mogelijk was, was het moment dat ik me bij de KvK inschreef. Het bijzondere bij deze opdrachtgever was dat we aan de slag gingen met alle 4 de topics; het team, de strategie, de uitvoer en de omzet. En met succes.

‘Strategie is het vaststellen van de basisdoelstellingen en -doelen van een onderneming op de lange termijn, en het aannemen van handelwijzen en het toewijzen van middelen die nodig zijn voor het uitvoeren van deze doelen. Het venijn zit hem in de uitvoer.’ – Chandler –

Aaarrr online marketing

Een van de items die wij bij Brandmerck (toen, maar nu nog steeds) voor opdrachtgevers in de basis toepassen, is de ‘Pirate Funnel’; het optimaliseren van de middelen naar een conversie op de website of webshop. Het gaat hier om:

• Awareness, wat triggert prospects om jouw website te bezoeken?
• Acquisition, welke (kern)waarde toon je, waar ben je echt goed in?
• Activation, biedt prospects een geweldige ervaring en geef ze een WOW moment.
• Retention, zorg ervoor dat klanten en prospects terug komen
• Referral, zorg voor human2human communicatie zodat jouw product of dienst gedeeld wordt door beloftes waar te maken
• Revenue, zorg voor het juist bedrijfs-, prijs-, en upsell-model.

Als het goed is verneem je nu ook waar de naam Pirate Funnel vandaan komt 😉

The online customer journey

Daarnaast brengen we voor onszelf de hele reis van prospect tot betalende en terugkerende klant in kaart. Brandmerck voorziet binnen de drie divisies in ontzettend belangrijke elementen, maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar conversie leiden (vergeet print niet). Onze passie en focus is ondergebracht in drie divisies; SEO (gratis vindbaarheid in zoekmachines), SEA (Google Ads, advertenties in zoekmachines) en SMM (Social Media Marketing).

Bron: Google images (lost the url sorry)

Van 0-meting tot KP wattuh?

Laten we het de online reis noemen die jouw prospect of terugkerende gebruiker ondergaat. Voordat je conversies kunt behalen maken we binnen de strategie altijd een nulmeting. Binnen de nulmeting komen de zoekwoorden aan bod met bijvoorbeeld de CPC (Cost per click) waarden en de huidige gratis posities. Of we nu met één of meerdere divisies aan de slag gaan, vooraf stellen we KPI’s (key performance indicators) op, zodat een opdrachtgever weet waar hij of zij aan toe is. Een voorbeeld:

Je zet al geruime tijd Google Ads in, opgezet door een specialist of door er zelf te zijn ingedoken. Je besteedt dagelijks 50 euro aan advertentietegoed. Je ziet al een geruime tijd dat de bezoekersaantallen stabiliseren of misschien wel afnemen. In ieder geval geen progressie in het resultaat. Een KPI zou zijn om binnen het huidige advertentietegoed meer kwalitatieve websitebezoekers te generen. Waar je ook voor kunt kiezen is om het maandelijkse advertentiebudget per nieuwe periode te reduceren, met het behoud van betaalde websitebezoekers. Vervolgens kun je investeren in meer gratis websitebezoekers door het inzetten van zoekmachine optimalisatie. Met deze methode vergroot je jouw brutomarge, omdat je minder hoeft te investeren.

Om KPI’s te behalen, bepalen we samen wat de ideale mix van methodes is om toe te passen. Wil je snel omzet genereren? Dan is Google Ads zeker een optie. Wil je jouw merk (bedrijf) positiever positioneren en benaderbaar zijn? Zet dan strategisch Social media in. Wil je stap voor stap meer kwalitatieve ‘gratis’ leads genereren of producten verkopen? Zorg dan voor groeiende organische posities (de niet-betaalde posities in de zoekmachines) en ga aan de slag met SEO. Welke keuze je ook maakt, schiet niet met losse flodders, maar werk echt vanuit een plan, jouw strategie.

T I P – Wanneer je met jouw strategie aan de slag gaat, samen met een online marketing bureau, zorg er dan voor dat je alle basisinformatie voorhanden hebt. Denk aan de inloggegevens van Google Analytics en jouw website.

Hierboven las je een aantal elementen die we toepassen om tot een gedegen strategie te komen en KPI’s te behalen. Tevens biedt dit voor onze uitvoerende divisies een houvast en is het voor een opdrachtgever prettig om te zien welke mooie resultaten wij samen beogen te behalen, door het toepassen en uitvoeren van een strategie.

T I P – Zet een stip aan de horizon op drie jaar en beredeneer dan per jaar terug. Het eerste jaar deel je op in kwartalen, maanden, weken en dagen. Stel dit op naast je financiële prognose. Bij Brandmerck zitten we in de fase om ook hier het hele team bij te gebruiken.

Een goed team maakt het nog leuker

Succesvolle resultaten behaal je vaak helaas niet alleen met een perfecte strategie en een gemotiveerd team. Verzamel experts om je heen waar je op kunt bouwen die 1 expertise beheersen en uitvoeren. Je team moet uiteindelijk zorgen voor de dagelijkse operationele uitvoering; als ondernemer moet je sturen en waar nodig bijsturen. Dit is soms ontzettend lastig, maar vertrouw erop dat je team keuzes maakt die in het belang zijn van jouw organisatie. Als je het juiste team om je heen hebt dan kunnen ze dat echt, want ga maar na; ook zij moeten een verzekering en een hypotheek afsluiten en een auto kopen.

Bij Brandmerck kiezen wij er bijvoorbeeld voor om maandelijks de financiële balans samen door te nemen. Door deze inzichten te geven, creëren we een open en transparantere cultuur. Daarnaast verhoogt dit het betrokkenheidsgevoel binnen het team, omdat iedereen weet waarvoor hij of zij dagelijks hun bijdrage levert. Last but not least, dit helpt het team ook om dagelijks vele betere keuzes te maken voor ons bedrijf.

T I P – Zorg ervoor dat de experts bij jou als persoon, maar ook als organisatie passen, zodat jij je niet hoeft aan te passen aan de experts. Op die manier hoeft niemand zich te ergeren en zullen de resultaten nog beter zijn.

Kort maar krachtig

Door de in al die jaren opgedane kennis en praktijkervaringen weet ik wat er nodig is en wat je ervoor moet laten om een strategie te bepalen en uit te voeren. Als persoon ben ik confronterend door mijn directe communicatie. Ik ben van mening dat we er niet omheen moeten draaien. Mijn motivatie hiervoor is dat ik mensen wil behoeden voor keuzes met een negatief effect op het resultaat. Daarnaast is tijd in het algemeen bij iedere organisatie een issue, dat is bij ons niet anders. Ook dat is een reden dat wij kort, bondig maar vooral eerlijk communiceren (ook in blogs ;).

Dit was een monoloog van mijn kant. Ben je benieuwd naar jouw mogelijkheden, kom dan langs voor een goede kop koffie en dialoog. Daar krijg ik energie van.

Martijn Friederich
Co-Founder Brandmerck

zoekmachine optimalisatie seo sneek
Daag ons uit!




Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!