Hoe optimaliseer ik een Google Ads campagne? 10 tips!

Nadat je een campagne in Google Ads hebt opgezet, is het van belang dat je de campagnes ten minste een week lang laat lopen om te kunnen kijken hoe de campagne(s) presteren met de huidige campagne instellingen. Het is belangrijk om goede inzichten te hebben in de prestaties van de campagne(s), voordat je de campagne nog verder kunt optimaliseren. Hieronder hebben we tien tips voor jou verzameld waarmee je de prestaties van de campagne(s) verder kunt verbeteren. Zo kun je gericht jouw Google Ads campagne optimaliseren.

Om de campagne(s) nog beter te laten presteren is het van cruciaal belang dat je aandacht geeft aan de momenten waarop de advertenties konden worden weergegeven, maar niet werden vertoond. Het kan namelijk voorkomen dat het aantal vertoningen van jouw advertentie(s) worden beperkt door het budget, door de huidige biedingen of door de kwaliteit van de advertentie(s). Het vertoningspercentage (te vinden in de kolommen bij concurrentiestatistieken) kan jouw hier meer over vertellen. Hoe hoger het vertoningspercentage is, hoe vaker de advertenties kunnen worden weergegeven.

verhoging vertoningspercentage

Verloren vertoningen vanwege budget

Wanneer het huidige budget van de campagne(s) te laag is, is het mogelijk dat de advertenties minder vaak worden vertoond als dat je zou willen of zelfs helemaal niet. Gebruik de statistiek ‘verloren vertoningspercentage (budget)’ om inzicht te krijgen of het huidige budget de advertentieweergaven beperkt of dat het nodig is om het budget te verhogen.

Verloren vertoningen vanwege positie

Daarnaast kunnen het aantal vertoningen en de positie in Google worden beperkt door een lage advertentie rangschikking. Als je wilt dat de advertenties vaker worden weergegeven op een betere positie, kun je twee dingen doen; je kunt de biedingen verhogen of je kunt de kwaliteit van de advertenties verbeteren (hierover later meer). Om meer inzicht te krijgen over de advertentie rangschikking gebruik je de statistiek ‘verloren vertoningspercentage (positie)’.

Tip 2. Sluit irrelevante zoekwoorden uit

Naast dat er zoekwoorden zijn welke erg relevant zijn voor jouw bedrijf, zullen er ook zoekwoorden zijn welke niet relevant zijn om gevonden op te worden. Wanneer je bijvoorbeeld een online webshop hebt en nieuwe producten verkoopt zijn zoekwoorden als; ‘tweedehands’ en ‘gratis’ voor jou niet relevant. Deze irrelevante zoekwoorden kun je uitsluiten waardoor het aantal irrelevante website bezoekers aanzienlijk vermindert en daarmee de kwaliteit van de websitebezoekers wordt gewaarborgd. 

In het zoektermen rapport van Google Ads kun je achterhalen voor welke exacte zoekwoorden jouw advertenties zijn vertoond. Zie je hier een zoekwoord tussen staan welke niet relevant is voor jouw bedrijf? Voeg hem dan toe aan de lijst met uitsluitingswoorden en zorg ervoor dat je hier niet meer gevonden op zult worden.

"Irrelevante zoekwoorden kun je uitsluiten waardoor het aantal irrelevante website bezoekers aanzienlijk vermindert en daarmee de kwaliteit van de websitebezoekers wordt gewaarborgd."

Tip 3. Maak nieuwe advertentiegroepen aan

Daarnaast kan het ook voorkomen dat je in deze lijst met zoekwoorden ‘nieuwe’ relevante zoekwoorden tegenkomt, welke je nog niet hebt toegevoegd aan de huidige advertentiegroepen binnen de campagne. Zeker wanneer je het type ‘dynamische zoekadvertentie’ hebt ingesteld zullen hier allerlei zoekwoorden in naar voren komen, welke volgens Google erg relevant zijn om de advertentie voor weer te geven.

Wanneer je tussen deze lijst een zoekwoord ziet staan, welke regelmatig naar voren komt, perfect aansluit bij de producten of diensten van jouw bedrijf en/of al veel conversies heeft gegenereerd. Kan het lonen om dit zoekwoord toe te voegen aan een nieuwe advertentiegroep, zodat je hier nog beter zichtbaar op bent en jouw bereik hiermee verder kunt uitbreiden.

Tip 4. Verbeter de advertentiekwaliteit

Advertenties van goede kwaliteit leveren doorgaans een betere advertentiepositie op en bovendien kan dit ervoor zorgen dat de kosten per klik lager uitvallen. Het is dus erg belangrijk dat de kwaliteit van de advertenties zo hoog mogelijk is. Google heeft daarom een kwaliteitsscore ontwikkeld, waarmee je beter kunt inschatten hoe jouw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s zijn voor iemand die de advertentie krijgt te zien. Het is hierbij wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat er ook nog vele andere factoren zijn die mee kunnen spelen tijdens een veiling.

advertentiekwaliteit

De kwaliteitsscore wordt aangeduid met een cijfer tussen de 1 – 10 en wordt voor elk zoekwoord in het Google Ads account gerapporteerd. Hoe hoger de score, hoe hoger de kwaliteit van de advertentie is. De kwaliteitsscore wordt bepaald naar aanleiding van de onderstaande drie factoren en krijgt voor elk daarvan de status; ‘lager dan gemiddeld’, ‘gemiddeld’ of ‘hoger dan gemiddeld’.

  • Verwachte klikfrequentie; Hoe groot de kans is dat iemand die de advertentie te zien krijgt erop klikt. Deze score wordt gebaseerd op de eerdere klikprestaties van de advertentie.
  • Advertentierelevantie; De mate waarin de advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht van de gebruiker. Een lage score kan betekenen dat de advertentie te algemeen of te specifiek is voor de zoekopdracht.
  • Ervaring op de bestemmingspagina; Geeft aan hoe relevant en nuttig de landingspage van de advertentie is voor de gebruiker die op de advertentie klikt. Komt het zoekwoord bijvoorbeeld terug op de bestemmingspagina en is de pagina makkelijk te navigeren?

"Advertenties van goede kwaliteit leveren doorgaans een betere advertentiepositie op en bovendien kan dit ervoor zorgen dat de kosten per klik lager uitvallen."

Tip 5. Maak de advertentieteksten zo relevant mogelijk

Om de kwaliteit van de responsieve advertenties te verbeteren kun je gebruik maken van de Google’s Ad Strength. Dit is een analyse tool van Google om de efficiëntie van de responsieve advertenties te analyseren. De kwaliteit van de responsieve advertentie wordt beoordeeld door de relevantie, hoeveelheid en diversiteit van de advertentietekst. In tegenstelling tot de kwaliteitsscore (zoekwoordniveau) kijkt de Google’s Ad Strength op advertentieniveau.

De Google’s Ad strength bestaat uit twee delen;

  • De overall score; Iedere responsieve advertentie krijgt een score toegekend van Google die kan variëren van: ‘Onvolledig’ tot ‘Uitstekend’. Je krijgt deze score te zien tijdens het aanmaken van de advertentie. Tevens kan deze score worden toegevoegd in de kolommen van Google Ads.
  • Feedback; Naast de overall score geeft de tool ook een aantal aanbevelingen weer, waarmee je de overall score kunt verbeteren. Deze aanbevelingen kunnen aangeven dat je bijvoorbeeld meer koppen moet toevoegen aan de advertentie, maar kan je ook het advies geven om meer populaire zoekwoorden terug te laten komen in de koppen. In dit geval is het van belang dat je het zoekwoord meeneemt in de advertentietekst. Daarnaast kan Google ook aangeven dat er meer variatie moet zijn tussen de koppen of dat de beschrijvingen meer van elkaar moeten verschillen. Je moet er namelijk voor zorgen dat de koppen en beschrijvingen erg verschillend zijn, zodat de variatie in de advertentietekst eindeloos is en Google de meest relevante advertentietekst voor de zoekopdracht kan weergeven.

Tip 6. Voeg extensies toe aan de campagnes

Voeg (extra) extensies toe aan de campagnes om de advertentieteksten verder uit te breiden en nog krachtiger te maken. Met extensies kun je nog meer informatie in de advertentie weergeven over jouw product of dienst, waardoor het voor mensen nog interessanter wordt om op de advertentie te klikken of om direct actie te ondernemen. Extensies verhogen doorgaans de klikfrequentie en verbeteren de kwaliteit van de advertentie. Je krijgt de meeste waarde voor de campagne in het zoeknetwerk, als je tenminste vier verschillende extensietypen toevoegt aan de campagne(s).  De volgende drie extensies worden hierbij aanbevolen; ‘sitelink extensies’, ‘highlight extensies’ en ‘meer website-informatie’ (meer informatie over deze type extensies kun je terug lezen in de blog; Hoe zet ik een (succesvolle) Google Ads campagne op?”). Zorg ervoor dat je naast deze drie kernextensies ook andere extensies toevoegt, welke nuttig zijn voor jouw bedrijf en een toegevoegde waarde bieden aan de advertentie.

"Door de uitgebreide mogelijkheden in Google Ads kun je hierin (doelgroep targeting) heel gespecificeerd zijn."

Tip 7. Bereik de juiste doelgroep

Het is van belang om de advertenties alleen te targeten op de juiste doelgroep. Hoe specifieker de doelgroep hoe beter de prestaties van de advertenties zullen zijn. Wanneer je bijvoorbeeld jongeren reizen aanbiedt is het niet zinvol om jouw advertenties te weergeven aan ouderen. Hiervoor betaal je namelijk alleen maar onnodige klikkosten, terwijl de kans vrij klein is dat deze doelgroep over gaat tot conversie. Je kunt daarom doelgroepen uitsluiten, welke voor jou niet relevant zijn. Dit kun je doen op basis van bijvoorbeeld demografie, regio, taalinstelling etc. Google stelt dan zelf een lijst op met gebruikers die vallen binnen deze doelgroep op basis van machine learning. Door de uitgebreide mogelijkheden in Google Ads kun je hierin heel gespecificeerd zijn, zo kun je er zelfs voor kiezen om alleen ouders van kinderen tussen de 1-3 jaar bijvoorbeeld te targeten. Houdt hierbij echter wel in je achterhoofd dat je de doelgroep niet te veel beperkt. De advertenties moeten namelijk nog wel vertoningen op kunnen leveren.

Tip 8. Pas de biedingen aan op basis van targeting

Naast dat je doelgroepen welke niet relevant zijn kunt uitsluiten, kun je er ook voor kiezen om de biedingen voor bepaalde doelgroepen of apparaten te verhogen/verlagen. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat het conversiepercentage voor de mobielgebruikers aanzienlijk hoger is dan het conversiepercentage voor desktopgebruikers, dan is het wellicht interessant om de biedingen voor de mobielgebruikers te verhogen, zodat de advertenties voor deze type gebruikers nog beter zichtbaar zijn. Of juist de biedingen voor de desktopgebruikers te verlagen om op deze manier te kunnen besparen op klikkosten.

google ads optimalisatie

Tip 9. Adverteer op je eigen bedrijfsnaam

Bij het opzetten van de campagnes vergeten mensen vaak om hierbij ook op de bedrijfsnaam te adverteren, terwijl de klikkosten hiervoor vaak nihil zijn. Hiermee zorg je er namelijk voor dat jouw advertentie bovenaan staat op het moment dat iemand jouw bedrijfsnaam intypt en bovendien geeft dit een boost aan de kwaliteit van jouw Google Ads account.

Tip 10. Test en optimaliseer voortdurend jouw Google Ads campagnes

Nadat je jouw Google Ads campagne hebt opgezet en voor de eerste keer hebt geoptimaliseerd is het belangrijk dat je de resultaten van de campagnes voortdurend in de gaten houdt. Niets is zo veranderlijk als de online marketingwereld en het is belangrijk om daarop in te spelen om succesvol te zijn. Speel dus in op veranderingen, stuur regelmatig de biedingen bij en maak verschuivingen binnen de budgetverdelingen. Onderbreek hierbij ook de advertentiegroepen en/of campagnes waarvan de opbrengsten niet opwegen tegenover de kosten ervan en maak meer budget vrij voor de campagnes die wel het gewenste resultaat opleveren. Wees ook niet bang om ook eens iets anders te testen. Maak nieuwe advertenties/advertentiegroepen aan etc. of focus je eens op een andere doelgroep. Wat werkt wel en wat werkt niet? Om deze manier kun je ervoor zorgen dat je het meeste uit je budget haalt.

Hopelijk hebben we jou met deze tips meer inzicht gegeven in hoe je jouw Google Ads campagnes kunt optimaliseren. Kom je er zelf niet helemaal uit of heb je nog meer vragen hierover? Of wil je het optimaliseren van de campagnes liever uit handen geven om zelf tijd te kunnen besparen? Aarzel dan niet om onze hulp in te schakelen en neem contact met ons op! Wij als Google Ads experts helpen jou graag om ook jouw bedrijf succesvol op de online markt te brengen!

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner