Spacer

Google, bij Brandmerck noemen we deze beursgenoteerde organisatie ook wel gekscherend ‘papa Google’. Het staat namelijk buiten kijf dat dit bedrijf het web domineert. Het is zelfs zo dat Google een update kan treffen zonder dit officieel aan te kondigen noch te bevestigen. Sinds een maand is de Google Fred update namelijk van kracht. Een update dat vernoemd is naar Fred Flintstone. Nee, niet die Braziliaanse spits van het WK voetbal 2014 die door onze commentator ook wel ‘Fredsj’ werd genoemd. De update is vernoemd naar de luidruchtige en koppige, maar gouden hart hebbende hoofdpersonage uit The Flintstones. Wat de overeenkomsten tussen de update en de luidruchtige personage uit The Flintstones is onbekend. De Fred update is namelijk juist erg geruisloos de SEO-wereld ingerold. In deze blog geven we antwoord op de vragen: Wat is de Google Fred update? Wat voor invloed heeft het op jouw website? En hoe ga je om met deze nieuwste Google update?

google fred update

Wat voor effect heeft de Google Fred update op mijn website?

Om de Google Fred Update uit te leggen is het van belang om allereerst het nut van deze updates te bespreken. Google wil bezoekers de meest relevante resultaten tonen. Het bepalen van deze relevante resultaten wordt bepaald aan de hand van ingewikkelde algoritmes. Deze algoritmes worden, dankzij updates, steeds ‘slimmer’. Bij het ontstaan van Google was de regel: wie de meeste links naar de websites genereert, komt het hoogst in Google te staan. Gelukkig is dit inmiddels sterk veranderd. Het gaan niet meer zozeer om de kwantiteit, maar veel meer om de kwaliteit. Google heeft een bloedhekel aan websites met spam, pagina’s die onnatuurlijk zijn geschreven en daarmee irrelevant zijn voor de bezoeker. Met de Google Fred update is er een grote stap gezet in het tegenhouden van spamwebsites. Het kan worden gezien als grote broer van de Penguin update, waar wij eerder al een over hebben geschreven. In het kort omschrijven de volgende twee punten de Google Fred update:

  • Strafpunten aan websites met weinig en kwalitatief slechte content
  • Pluspunten aan websites met concrete, voldoende en gerichte content

Waarom krijg ik strafpunten voor mijn website?

Google geeft dus strafpunten aan websites die volgens de algoritmes irrelevant zijn. Er wordt hier door de Fred update vooral de focus gelegd op de volgende zaken:

  • Geen of weinig tekst op pagina’s

Het is belangrijk om voldoende en relevante teksten op je pagina’s te hebben. Dit beschrijft namelijk waar je pagina over gaat. Staat er geen of weinig tekst dan is het voor bezoekers en dus Google, niet duidelijk waar de pagina over gaat.

  • Slechte backlinks

Backlinks zijn links op andere websites die naar jouw website verwijzen. Je wilt vanzelfsprekend backlinks van door Google goed bevonden websites. Deze geven veel hogere waardes mee dan slecht bevonden websites. Door de Fred update worden slechte backlinks verwijderd en soms zelfs bestraft.

  • Websites die gericht zijn op het verdienen van geld met advertenties

Op een website kan er ruimte worden gemaakt om advertenties te vertonen. Kijk bijvoorbeeld eens op De Telegraaf of het AD. De wijze waarop deze bedrijven advertenties vertonen wordt niet afgestraft. Er is namelijk nog genoeg tekst aanwezig die de website relevant maken. Het gaat dan ook niet zozeer om de advertenties zelf, maar meer dat het niet de overhand op een pagina mag nemen. Oftewel, pagina’s mogen niet gericht zijn op het verdienen van geld met advertenties.

Hoe zorg ik ervoor dat Google mijn website beloont?

Zorg voor concreet, voldoende en gericht geschreven content. Het klinkt zo simpel, maar dat is het absoluut niet. Je moet denken om het aantal woorden, de woorden die je gebruikt, hoe vaak je bepaalde woorden gebruikt, de headers, de afbeeldingen et cetera. Maar wanneer je erom denkt, dan zal Google je ruimschoots belonen. De update klinkt misschien wat angstig, omdat het meer op straffen dan belonen is gericht. Toch zorgt dit er juist voor dat de slechte websites verdwijnen en de goede websites beter naar voren komen. Misschien wel de slechte websites van je concurrenten en juist jouw goede website. Maar hoe weet je of je een goede website hebt, of beter gezegd, hoe ga je om met de Google Fred update?

Google Fred update wat te doen

Wat moet je doen en wat moet je ook vooral niet doen door de Google Fred update?

  1. Pas op voor te weinig content. Zorg ervoor dat je pagina’s de betreffende pagina ook écht beschrijven. Ga nu niet hele verhalen maken, maar maak de teksten concreet en waardevol.
  2. Pas op voor slechte backlinks. Slechte backlinks geven, zoals gezegd, strafpunten aan je website. Benieuwd hierna en wil je goede backlinks ontvangen? Neem contact met ons op.
  3. Zorg voor relevante content. Advertenties op je website kunnen leuke inkomsten zijn, maar het mag nooit de overhand op je website innemen. Dat is waarschijnlijk nooit het doel van je website geweest en zorgt er nu dankzij de Fred update tevens voor dat je hiervoor wordt bestraft. Relevante content maakt je uniek en dat is waar Google blij van wordt. Wij helpen je hier graag bij.

Conclusie

Hoe geruisloos de Google Fred update dan ook binnenkwam, het moge duidelijk zijn dat het een grote impact heeft. Een mooie impact, laten we dat vooropstellen. Slechte en irrelevante content wordt aangepakt en slechte backlinks ontvangen strafpunten. Hierdoor zullen goede websites hoger in Google komen te staan. En dat is nou ook waar wij ons voor inzetten. We zijn erg benieuwd of de Google Fred update op jouw website voelbaar is. Laat het ons weten door onderstaand te reageren. De reactiemogelijkheid kun je tevens gebruiken om een vraag over deze blog te stellen.


footer Brandmerck online marketing
Daag ons uit!

Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!