Spacer

Tsja, een vreemde benaming. Dat vonden wij eigenlijk ook. Gelukkig zijn wij ook net een beetje anders dan anders. Want ja, anders is het ook allemaal zo saai 😉
Maar, wat is een ‘geografisch hek’ nou eigenlijk? Of het daadwerkelijk bestaat, geen flauw idee. Grote vriend Google geeft hele andere resultaten, maar deze benaming komt wel het dichtste in de buurt van wat we precies bedoelen. Daarom hebben we het intern maar zo genoemd.

To the point, wat bedoelen we exact?

Met een geografisch hek zoals wij bedoelen, ‘baken je een bepaald gebied af’. Sta je bijvoorbeeld op een festival, dan kunnen we met slimme marketing ‘afbakenen’ dat we enkel personen op het festivalterrein willen benaderen. Uiteraard bouwen we geen echt hek en is er ‘met het blote oog’ ook niets van te zien, maar op basis van GPS, locatie, wifi en andere high tech mogelijkheden, bakenen we het gebied met een soort digitaal ‘gordijn’ af. Door dit ‘gordijn’ kunnen we precies nagaan wie in dit gebied is geweest. Uiteraard niet op persoonsniveau, want AVG, maar wel het aantal mensen kunnen we in een bepaalde ‘doelgroep’ kunnen stoppen.

De mogelijkheden

Er zijn vele mogelijkheden om dit principe in te zetten. We behandelen in onze ogen graag de mooiste voor je.

Festival en beurzen

Festival

Een festivallocatie is dé locatie om dit principe in te zetten. Waar is men meer op zijn telefoon dan op deze locatie? Even de laatste Insta-updates checken… Houden we het droog? Check op buienradar! Wat speelt er nog meer af in de wereld? Hup, een snelle check op het AD… We zijn constant online tijdens festivals maar ook tijdens concerten en events als natuurlijk de Sneekweek. Hoe mooi is het dan dat je mensen alvast kunt uitnodigen om op bijvoorbeeld Pinkpop alvast te enthousiasmeren om je ambachtelijke patat te proeven, dat ene nieuwe exclusieve drankje te bestellen of dat ene vegan gerecht onder de aandacht te brengen? Maar denk ook aan artiesten die zo hun timeline kunnen promoten of om te melden dat het publiek om dat exacte tijdstip zich toch echt vooraan bij het podium moeten melden voor dé act van de avond.

Beurslocatie

Ook voor beurzen is een geografisch hek super geschikt. Creëer extra exposure door jullie nieuwe feature uit te lichten onder de bezoekers of vertel ze alvast dat ze echt even naar stand 3.A207 moeten komen. Bereid ze alvast voor op de keynote die jullie organisatie straks zal geven. Of verzin het eens zo gek mogelijk!

Buurten

Verder kun je in bepaalde woongebieden dit systeem goed toepassen. Het mooiste succesverhaal is toch wel van één van onze collega’s. Tijdens zijn vakantie was hun poes, een zeldzame raskat, ontsnapt van het logeeradres. Drie dagen vermist en toen het slechte nieuws gehoord. Hij kent dit principe als geen ander en heeft direct aan de andere kant van de wereld al zijn kennis ingezet en deze marketingmolen aangezet. Met succes! Binnen slechts 3 uur was hun gelieve poes weer terecht! Bleek ergens te lopen waar de hulptroepen haar niet konden vinden…

buurten poes

Andere mogelijkheden in buurtkernen is bijvoorbeeld om een afzetting kenbaar te maken, een petitie te tekenen of een campagne om duurzamer te leven.

En dan?

Doordat deze mensen in jouw gebied zijn, kun je ze bijvoorbeeld op dat moment bereiken met relevante informatie. Hierdoor kun je ze bijvoorbeeld voorbereiden op wat er gaat komen, er momenteel speelt of wat hier onlangs is geweest. Uiteraard is al deze informatie te volgen en zijn de resultaten hiervan inzichtelijk. Met bijvoorbeeld Google Ads kun je gebruik maken van bannering in apps als YouTube, Buienradar en de Telegraaf maar ook op websites als het AD, Dumpert, Marktplaats en Weeronline.

Ook op bijvoorbeeld festivals zit vaak iedereen op social media en met name Instagram en Facebook zijn op dergelijke momenten hartstikke populair. Via Social Ads is het ook mogelijk om dit principe in te stellen. Op deze momenten kom je voorbij in de timeline wanneer iemand net even aan het relaxen is in het gras. Deze persoon heeft dan de juiste aandacht voor jouw bericht. Sta je bijvoorbeeld met lekkere smoothies of burgers op een festival? Een perfect moment om hierop in te spelen en een hongergevoel te creëren. Hoppa!

Om in de bekende marketingtermen te blijven, zo schiet je altijd scherp en niet met hagel…

geografische hek

Quanta costa?

Ook hierin kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Komen er 1.000 of 100.000 bezoekers in jouw geografische hek? Dit maakt een behoorlijk verschil in de kostprijs. Maar over het algemeen liggen deze bedragen zo rond de enkele tientjes. Valt mee dus en erg effectief!

Eem sparren?

Wil je hier nou meer over weten en wat dit in jouw situatie kan doen? Onze geo-specialisten leggen je graag het fijne hierover uit. Bel gewoon even aan, stuur een mailtje of kom eens langs. Dat vinden niet alleen leuk, maar ook gezellig.


footer Brandmerck online marketing
Daag ons uit!

Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!