Spacer

De toekomst van online zoeken

Awesome change is coming!” Dat waren de vier woorden waarmee Friends of Search 2018 werd afgesloten. Een ietwat mysterieuze en tegelijkertijd interessante afsluiter. Het gezegde ‘niets is zo veranderlijk als het weer’ kan net zo goed worden veranderd in ‘niets is zo veranderlijk als Search’.

Wat dat betreft sluit de tool van het welbekende MOZ, de MozCast, hier uitstekend op aan. Hiermee wordt namelijk het dagelijkse ‘weer’ van het Google algoritme bijgehouden. Hoe warmer het volgens de MozCast is, des te meer veranderingen er in de Google ranking hebben plaatsgevonden. En hoe slechter het weer (zon VS. regen), hoe groter de veranderingen zijn. Tijdens de 5e editie van Friends of Search werden invloedrijke veranderingen, (succes)verhalen en voorspellingen gepresenteerd door inspirerende internationale sprekers. Mochten alle besproken zaken op dezelfde dag door Google worden geïmplementeerd, dan zou de MozCast een ongekend warme dag hebben gemeten. Maar wat is die ‘awesome change’ en hoe kun je je hierop voorbereiden? In dit blog neemt online marketing bureau Brandmerck je mee op reis langs een inspirerende dag.

Friends of Search 2018 geeft inspiratie!

Donderdag 8 februari maakten Arjan en Robert, beide specialisten op het gebied van SEO, SEA en/of SMM, de overtocht naar Amsterdam voor het grootste search evenement van Nederland. Tijdens deze lustrumeditie van Friends of Search werden zij, Net als 600 medebezoekers, uitgedaagd door geweldige internationale sprekers van wereldwijd bekende ondernemingen. Deze editie was de ‘the best of edition’ en speciaal daarvoor was de Champions League van de Search scene uitgenodigd. Om je een beeld te geven: o.a. James Whittaker (Microsoft) , Gary Illyes (Google), Purna Virji (Bing), Cindy Krum (MobileMoxie) en Daniel Gilbert (Brainlabs) stonden op het podium.

Friends of Search 2018

Het doel van deze dag was om geïnspireerd te raken omtrent de nieuwste ontwikkelingen in zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA) en Social Media marketing (SMM). Ontwikkelingen die gegarandeerd vorm gaan krijgen in de loop van dit decennium. De Kromhout Hal was mooi ingericht en verdeeld in in drie verschillende zalen. Er moesten dus keuzes gemaakt worden in de sprekers waar je naar wilde luisteren. Arjan, met de focus op de mobile first indexing en PPC, en Robert met de meeste aandacht voor technische SEO en Social Media marketing.

Machines are coming

Tijdens het eerste blok lezingen werd het beeld voorgespiegeld van een toekomst die niet langer vraaggestuurd is, maar veel meer intentie gestuurd. Voorbeeld; momenteel is het zo dat jij op zoek gaat naar een leuke band, wanneer jij op bezoek bent in Amsterdam. Het duurt niet lang meer voordat dit gaat veranderen. In de toekomst zal je gaan zien dat bijvoorbeeld Facebook allang weet dat jij in Amsterdam bent. Uiteraard weten ze ook van welke muziek, uitgaansgelegenheden en cocktails jij houdt. Dit alles maakt dat jij pushberichten krijgt met de beste opties voor jou voor een toffe avond in het centrum van onze hoofdstad.

Vergeet hierbij Machine Learning in álle huishoudelijke apparaten niet. Deze gaan straks ook herkennen wat wij nodig hebben en op welk moment. Dus je hoeft niet meer te vragen of een instructie te geven. Zij weten jouw intentie. Wie had 10 jaar geleden gedacht dat er nu al ontzettend veel zelfrijdende auto’s rond zouden rijden? Wij in ieder geval niet, dus maak je klaar: Machines are coming!

Mobile First Indexing

Mobiel

De volgende sessie ging over het aankomende Mobile First Indexing. Sinds de smartphone de desktop heeft ingehaald is het mobiele device de standaard voor Google geworden. Maar wat betekent dit en hoe kun je hier met je website het beste op inspelen?

Denk in het vervolg eerst vanuit de mobiele ervaring en zorg dat deze perfect is. Dat betekent dat je website snel is, gebruiksvriendelijk en volledig gericht op de mobiele gebruiker die razendsnel de juiste informatie wil. De tweede fase is dat je ervoor zorgt dat er op de desktop een daarop aansluitende ervaring is die completer is ingericht. De desktop blijft namelijk echt wel een belangrijk device.

Voor mobiel gebruik kun je tegenwoordig denken aan AMP’s. Dit zijn pagina’s die volledig zijn ingericht op mobiel gebruik, met een eigen gebruikservaring en mobiel geoptimaliseerd design. Google heeft al aangegeven dat dit een van de belangrijkste ontwikkelingen is binnen hun organisatie. Met een AMP maak je je website – of de betreffende pagina – sneller, gebruiksvriendelijker, eenvoudiger en concreter ingericht. Het werd duidelijk dat Google hier veel tijd en energie in steekt. En je weet, iets waar Google moeite voor doet zal een belangrijke rol gaan vervullen.

SEO specialist Robert

Na de pauze was het tijd voor chatbots en succesverhalen binnen SEO en SEA. Je ziet steeds vaker dat websites werken met chatbots, maar ook bijvoorbeeld via Facebook Messenger. Bots zijn enorm in ontwikkeling en dat merk je. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van Voice Search, dat we al eerder in een update bespraken. Je krijgt echter nog niet altijd de antwoorden die je verwacht. Deze bots hebben de juiste instructies nodig, maar ze zijn ook zelflerend. Ze weten dus steeds beter in te spelen op de vraag die jij hebt. Volgens Purna Virji van Microsoft gebruikt 80% van de bedrijven in 2020 een chatbot. Haar uitspraak ging zelf zo ver dat ze zei dat je in 2020 meer gesprekken hebt met chatbots dan met je partner! Stel je dat maar eens voor.

Best of edition Friends of Search

Tijdens de lunch konden Arjan en Robert, onder het genot van een broodje, even bijpraten over alles wat ze aan informatie hadden vergaard. Op zo’n moment kun je alle vragen uitwisselen die je hebt. Tot dusver hadden beiden uitdagende sessies gehad en zaten ze voornamelijk te filosoferen over hoe ze dit voor de bestaande opdrachtgevers in praktijk konden brengen. Dit leidde tot goede sparsessies waar meerdere uitvoerbare ideeën uit zijn voortgekomen.

SEA

Na de lunch was het tijd voor SEA (met name Google AdWords) en Social Media. De AdWords sessie begon direct met een interessante opening. Verwacht wordt dat binnen een aantal jaar 80% van het handmatige werk binnen Google AdWords geautomatiseerd is. Waarom? Zoals gezegd: Machines are Coming! En ja, er zijn nu al machines die het beter en sneller kunnen. Doordat ook deze machines weer zelflerend zijn, worden ze alleen maar beter. De rol bij AdWords-specialisten komt dan ook veel meer te liggen op strategie en het contact houden met de opdrachtgevers. Zo kan er onderling effectief worden ingespeeld op de continu veranderende markten.

Toekomst van online zoeken

Social Media

Wat betreft Social Media was het duidelijk. Maak gebruik van de berichten die succesvol zijn. Dit zijn jouw pareltjes en die moet je maximaal inzetten. Heb jij een post over die nieuwe trend? Maak hier een vervolg op en deel dit ook met andere blogsites bijvoorbeeld. Zo kun jij maximaal bereik krijgen met net datgene wat leeft binnen je doelgroep. Oja, slechts 2% van alles wat je doet zal in deze categorie vallen.

Spetterend einde

Tot slot was er kans op een vraaggesprek met Gary Illyes van Google. De focus in dit gesprek lag op het crawlen (lezen) van websites. Maak dit zo eenvoudig mogelijk voor Google, zodat de bots en spiders gemakkelijk en snel vinden wat ze zoeken. Ook voor Voice Search is dit erg belangrijk. Illyes gaf aan dat de internetgigant actief bezig is met het uitrollen van de Mobile First Indexing. Zorg dat je hier klaar voor bent, want: ‘awesome change is coming’.

Als wij deze Friends of Search dag in een woord moeten samenvatten dan is dat niet mogelijk. Zinnen en woorden die deze dag voor ons kenmerken zijn: Mobile First Indexing, AMP, Schema Mark-up, Unicorns en Donkey’s, Chatbots, Protect the house, Machine Learning, Artifical intellegence, van zoeken naar intentie, Internet of Things, Big Data en Medium Data, Machines are Coming!

zoekmachine optimalisatie seo sneek
zoekmachine optimalisatie seo sneek