Spacer

Je hoort ‘m al bijna roepen. Wat? 2020. Hij staat namelijk al te wachten om verwelkomd te worden. Je ziet overal al van die trendlijstjes, the best of’s, voorspellingen en andere populaire blogonderwerpen om je aandacht te trekken. Wij doen ook mee, maar wel met een blog waar je écht wat aan zult hebben. In onze omgeving hebben we de laatste tijd deze tip al gedeeld. Men was erg verrast. Vandaar dat we er maar een blog op onze website aan hebben gewijd. Die wordt immers goed gelezen door de doelgroep van de toekomst zo blijkt.

doelgroep 2020

Het keerpunt

Wist je dat 2019 hét keerpunt is geweest? En wel een hele belangrijke. Want sinds 2019 is de helft van de volwassenen 50-plusser. Ofwel Nederland vergrijst maar meer en meer. Dat is niets nieuws. In 1950 was nog maar 1 op de 3 volwassen Nederlanders nog 50-plusser, tegenwoordig is dat al 1 op de 2. Is dat zo spannend dan, zien we je denken?

Zeker! Want dat betekent dat ook 50% van de bestedingen door ouderen plaatsvinden. En misschien nog wel meer aangezien ouderen relatief gezien meer te besteden hebben.

We zien vloggende 50-plussers, maar op tv vaak nog reclames waarin de 50-plusser een hoortoestel aanprijst. Bij online ligt de focus vaak op de jongere generatie. Door op basis van leeftijd goede campagnes te ontwikkelen kan dit een gouden zet zijn onder de ‘zilveren golf’. Ouderen zijn simpelweg kapitaalkrachtiger, hebben meer tijd en zijn online ‘netter’.

“De behoefte en het aankoopgedrag veranderen”

Binnen koopgedrag wordt de 50+ generatie erg bepalend. Zo krijgt de woonbranche een andere aankoopbehoefte met een ouder profiel. Naast de woonbranche ervaren de volgende branches ook een verschuiving van bestedingen:

  • Health
  • Goede doelen
  • Living

Natuurlijk heeft deze ontwikkeling ook negatieve gevolgen. Denk bijvoorbeeld eens aan het onderwijs en andere uitgaven onder de jongere doelgroepen. Ook stijgen de zorgkosten fors.

De kansen en bedreigingen voor online

Dat we te maken hebben met kansen. Is natuurlijk niets nieuws. Wanneer je inspeelt op personalisatie maak je al een mooie stap. We moeten de oudere doelgroep niet uit het oogverliezen om omzet te realiseren. Daarnaast bieden bepaalde branches en specialisaties voordelen. Ook ontstaan er nieuwe takken van sport. Denk bijvoorbeeld aan 50+ reizen en 50+ dating.

Natuurlijk zijn er ook bedreigingen. Denk aan markten die zullen krimpen, de alsmaar snellere ontwikkelende toepassingen en gadgets. De 50+’er heeft daar doorgaans iets meer moeite mee dan de jongere generatie. Zorg daarom voor een goede handleiding en een gebruiksvriendelijke UX (user experience). Zo hebben de babyboomers een grote voorkeur voor een tablet ten opzichte van een smartphone.

Is de consument van 2020 er klaar voor? Zeker! Alleen de (web)winkels, websites en marketeers doorgaans nog niet. Die moeten zeker nog een inhaalslag maken. Is je website/webshop hier bijvoorbeeld al volledig klaar voor? We komen al te vaak nog issues tegen op technisch vlak.

Wel gaat er nog een (terechte) verontrusting schuil op het gebied van privacy, datamisbruik en fraude.

50+ en babyboomers

(Merk)voorkeuren van 50+’ers

Zo’n 20 jaar geleden was de toon wel gezet. ‘’50+’ers veranderen toch niet meer van merkvoorkeur’’ was de gedachte. Dit was een aanname die veel specialisten deden. Deze doelgroep was trouw aan hun merk. Iets nieuws proberen was niet de standaard. Maar het tij is gekeerd. De 50+’er is tegenwoordig een stuk vitaler, zelfverzekerder en daadkrachtiger dan voorheen. Het zijn ook wel de online ontdekkers van de 21e eeuw. Ze laten zich bijscholen en zijn tegelijkertijd ook veel flexibeler dan hun voorgangers.

Hoe te communiceren

Wanneer je een hoog bejaarde figurant gaat inhuren voor een commercial, is dat nog niet helemaal de bedoeling. Ook bij een ‘te’ hippe campagne wordt men niet aangesproken. De senior wil niet worden aangesproken op basis van leeftijd. Wel weten ze dat ze ook geen 18 meer zijn. De gouden combinatie zit ‘m vooral in de benodigde gedragsveranderingen en het te bieden voordeel. Wanneer je oprechte betrokkenheid toont, zal dit effect alleen nog maar verder worden vergroot.

Op basis van het type product kun je een prognose maken van of het product of de dienst aan zal slaan:

  • Wanneer je een product hebt met een lage gevraagde verandering in combinatie met een laag positief voordeel, zal het product zich makkelijk zelf verkopen. De inspanning die men moet doen is immers laag.
  • Wanneer je een product hebt met een lage gevraagde verandering in combinatie met een hoog voordeel, zal het product zichzelf verkopen.
  • Wanneer je een product hebt met een hoge gevraagde verandering in combinatie met een hoog voordeel, zal het product zich goed lenen voor de toekomst.
  • Een product met een hoge gevraagde verandering en een laag voordeel zal niet snel goed lopen.

Denk aan bovenstaande voorbeeld aan de social mediakanalen WhatsApp en Instagram. De 50+’er was al bekend met SMS en aangezien WhatsApp gratis te gebruiken is (voordeel), was in 2019 maar liefst 61% van de 65-79 jaren aan het whatsappen geslagen. Instagram daarentegen is wat lastiger. Een camera op een telefoon is nieuw voor deze doelgroep een ook het bewerken van een foto via een app is nieuw. Voor deze doelgroep is het beoogde voordeel laag. Hierdoor maakt slechts 7% van deze doelgroep gebruik van Instagram.

social media gebruik

BOODSCHAP!

De 50+’er ziet nog een aantal belangrijke verbeterpunten in reclame die op hun is gericht. De communicatieboodschap sluit nog niet altijd naadloos aan. Indora beschrijft een aantal verbeterpunten:

  • Zorg voor échte reclame. Laat de producten en diensten zien zoals ze werkelijk zijn. Gebruik niet te veel ‘bla bla’.
  • Schets een herkenbare situatie. Dit zorgt ervoor dat de doelgroep zichzelf herkent. Een rimpeltje meer of minder is dan geen schaamte. Het ‘perfecte plaatje’ is eerder een negatieve associatie dan een positieve. Bovendien helpen de spiegelneuronen in onze hersenen ons om instinctief te beoordelen of de geboden oplossing de juiste is.
  • Zorg voor een glimlach. Humor werkt nog altijd en ook de 50+’er ziet ze graag terug.

Deze zilveren generatie wil graag échte en oprechte reclames waarin ze zichzelf herkennen. Ze willen de gewone mens zien zonder teveel poespas. Daarnaast is het belangrijk dat de reclame informatief en begrijpelijk is. Grosso modo zien 50+’ers zichzelf 10 tot 15 jaar jonger waardoor ze zich niet identificeren met hun leeftijdsgenoten maar met de bevolkingsgroep in een lagere leeftijdsklasse.

Houd het qua taalgebruik begrijpelijk. Schrijf daarom in gewoon Nederlands. Niet iedere 50+’er spreekt vloeiend Engels en sommige ergeren zich er zelfs aan. Vermijd daarom termen als ‘cheesy’, ‘weird’ en ‘guarantee’. Houd het nuchter en helder. Houd daarnaast ook rekening met terminologie. ‘Abonneren’ op een nieuwsbrief is gratis maar de term abonneren heeft ook een directe relatie met een betaling doen. Dat is in het eerste voorbeeld niet het geval. Een goede woordkeuze is daarom belangrijk.

Voor deze doelgroep kan een bepaalde aankoop onzeker zijn. “Heb ik wel de juiste beslissing gemaakt’ is een vraag die op kan komen. Kleine aanpassingen als een buttontekst van ‘bestel’ naar ‘beginnen met bestellen’ kan al een hogere conversie opleveren.

Ook op mobiel stijgt het online aankoopgedrag. De jongeren bestellen bijna niet meer anders dan op hun telefoon of tablet. Ook de wat oudere generatie begint warm te lopen voor deze vorm van online aankopen. De babyboomers en de generatie X zitten flink in de lift.

Generaliseren en hokjes plaatsen

In de huidige genderneutrale cultuur mag je doelgroepen officieel niet meer in hokjes plaatsen. Toch zijn er 5 doelgroepen die je grofweg kunt onderverdelen.

  • Zorgzaam & behoudend > Deze doelgroep is sociaal, traditioneel en wat conservatiever. Zij blijven zich vasthouden aan hun gewoonten en merken.
  • De oudere afwachtenden > Deze doelgroep is onopvallend, sociaal en maakt weinig gebruik van media. Ze zijn erg merktrouw.
  • De stoere prijsbewuste > Ze zijn relatief jong en hebben in een hogere mate interesse in techniek.
  • De jongere ruimdenkend > Zijn innovatief, sociaal en stijlvol. Ze zien het internet als hun belangrijkste mediabron.
  • De voorlopers > Zijn extravert, innovatief en individueel. Ze zijn de doorgewinterde gebruikers van de bestaande en de nieuwere media.

Voor elke groep geldt dat ze minder verschil zien tussen een merk. Hierdoor is positionering en merkbeleving nóg belangrijker geworden.

Bron: Indora.

Per doelgroep kun je verschillende segmentatie criteria hanteren om ze zo goed mogelijk aan te spreken.

zilveren doelgroep vijftigplussers

Inzet van middelen per 50+ doelgroep

Voor de traditionele 50+’er is emailmarketing een goed middel om in contact te komen met merken. Naast de traditionele brievenbus wordt er veelvuldig in het online online postvak gekeken.

De stoere 50+’er kent de weg op internet en is hier ook in een bepaalde mate trots op. Ze oriënteren zich in de verkenningsfase met zoekmachines (SEO, SEA en prijsvergelijkers). Ze halen eerst gedegen advies vanuit onder andere blogs. Wanneer ze zeker van hun zaak zijn, kunnen ze overgaan tot verandering.

De jongere ruimdenkende groep en de voorlopers hebben een positieve houding tegenover het veranderen van hun gedrag. De ruimdenkende groep doet dit middels video en de voorlopers zijn actief met apps. Beide groepen zoeken naar nieuwe mogelijkheden en toepassingen en willen actief leren. Bovendien volgen ze ook de nieuwste ontwikkelingen. Binnen deze groepen is ook een hogere mate van concentratie op Instagram en Pinterest.

Online kansen voor de zilveren generatie

De 50+’er is een aantrekkelijke en alsmaar groeiende doelgroep. Ze zijn kapitaalkrachtiger en de combinatie van deze elementen maakt ze een interessante doelgroep voor bedrijven en organisaties. Facebook, YouTube en LinkedIn zijn kanalen waar deze groep actief zijn. Maar ook via eigen content op websites denk aan artikelpagina’s en blogs is deze groep goed te bereiken.

Houd bij het schrijven van de content wel de volgende vragen voor ogen:

  • Wat voor klanttype heb je?
  • Wat zoeken ze?
  • Wat willen ze horen (en niet, wat wil jij vertellen?)
  • Welke content, denk aan tekst, beeld, geluid en woordkeuze willen ze horen?
  • Wat voor soort product bied je aan (zie kopje: ‘Hoe te communiceren’) en welk beslissingspatroon hoort daarbij?
meten is weten

Meten = weten & zweten

Uiteindelijk draait alles om data. Online is gedrag heel goed te analyseren en daardoor ook te sturen. Kijk voortdurend naar je data om op basis van data goede beslissingen te maken. Wel is er grosso modo weinig bekend over het online gedrag van deze doelgroep. Middels dit artikel hebben we je een inkijkje te hebben gegeven in deze mooie en bijzondere doelgroep. Verzamel informatie en analyseer wat wel en niet werkt. We wensen je veel succes met het toepassen van deze inzichten.


footer Brandmerck online marketing
Daag ons uit!

Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!