Spacer

SEO, deze drie magische letters is waar wij ons bij Brandmerck dag in dag uit voor inzetten. Als specialisten staan we er praktisch mee op én gaan we ermee naar bed. Tijdens werkdagen optimaliseren we voor onze opdrachtgevers en in onze vrije uren zijn we op onze mobiele devices nog steeds websites aan het beoordelen op hun SEO prestaties. Zelf merk ik bijvoorbeeld dat ik al jaren geen online aankoop meer doe op een website waarvan de SEO niet op orde is. Het is een containerbegrip dat ,samen met SEA, al jarenlang de wereld van online marketing beheerst. En toch is het ook een begrip dat lang niet door iedereen even positief wordt gezien.

Ik ben het ermee eens; SEO is niet altijd rozengeur en maneschijn, maar het vormt wel dé sleutel tot online succes. Staat het uitbesteden van SEO tussen jouw goede voornemens of ben je benieuwd wat het voor jou kan betekenen? Laat mij je met vijf krachtige argumenten inspireren om in 2019 met SEO te beginnen.

seo kerst

1. Met SEO ben je zichtbaar waar je potentiële klanten zich bevinden

Of je het leuk vindt of niet, traditionele marketing is zijn macht aan de digitale marketing kwijtgeraakt. Het adverteren op televisie, radio of in drukwerk – zoals kranten – is steeds meer aan het vervagen en het online adverteren op internetgiganten – zoals Facebook en Google – wordt alsmaar populairder. Waar je een paar jaar geleden in de krant nog zocht naar interessante vacatures, daar is nu Google het begin van je zoektocht. En waar je vroeger nog ansichtkaarten verstuurde vanaf je vakantieadres, daar plaats je nu direct je vakantiefoto’s op Instagram.

Het internet heeft ons verwend en bedrijfsvoeringen op hun kop gezet. Mensen kiezen er vandaag de dag eerder voor om je website te bezoeken in plaats van je fysieke winkel. Al jaren is het online shoppen stijgende. In 2017 winkelde maar liefst 79% van de Nederlanders van 16 tot 75 jaar online. Laat staan het internetgebruik in Nederland, dat momenteel rond de 98% wordt geschat.

“Waar je klanten zijn, daar moet jij zijn”

Juist daarom is het zo belangrijk om zichtbaar te zijn op de plekken waar je potentiële klanten zich bevinden: in de zoekresultaten van Google. Maar hoe kom je hoger in Google en hoe word je zichtbaar? Dat is waar SEO om de hoek komt kijken. Garanties geven we niet, maar ons doel bij Brandmerck is te allen tijde om met relevante zoekwoorden topposities in Google te bereiken. Topposities waardoor potentiële klanten jouw website sneller bezoeken en je bezoekersaantal zal gaan stijgen. Meer bezoekers betekent een grotere kans op conversies en daarmee meer omzet.

Wat ik hiermee wil zeggen is: waar wacht jij nog op? Op het moment dat je dit leest zijn er tientallen, honderden, misschien wel duizenden potentiële klanten op zoek naar jouw product(en) of dienst(en). Met het uitbesteden van SEO kunnen wij je helpen van deze potentiële klanten, échte klanten te maken. Want waar je klanten zijn, daar moet jij zijn.

2. Organisch verkeer zorgt voor de meeste websitebezoekers

SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimization) lijken qua afkortingen en betekenis niet alleen heel veel op elkaar, ook het verschil is niet voor iedereen even duidelijk. Simpel gezegd: met SEA hebben we het over de advertenties die je ziet in de Google zoekresultaten en bij SEO hebben we het over de organische resultaten die je ziet in de Google zoekresultaten. Stel, je zoekt in Google op ‘Online marketing bureau Sneek’. Je krijgt dan een aantal resultaten weergegeven. Bovenaan en onderaan de pagina zie je resultaten met een blokje ‘Adv.’ staan, dit is SEA. De 10 resultaten daartussen noemen we de organische resultaten, dat is SEO. En laten de organische resultaten nou net voor de meeste websitebezoekers zorgen.

Verschil SEO SEA

Volgens een onderzoek van SimilarWeb uit 2016 is gemiddeld 39% van de websitebezoekers organisch verkeer. Daarmee blijft het zelfs direct verkeer, websitebezoekers die direct jouw websiteadres/URL hebben ingevuld, voor (36%). Daar komt nog eens bij, webshops let op, dat 49% van de consumenten hun koopbeslissing baseert op de zoekresultaten. 19% geeft zelfs aan dat zoekmachines zoals Google hun koopgedrag het meest beïnvloedt. Wordt het voor jou ook niet tijd om met ons in het SEO-bootje te stappen?

3. SEO helpt je naamsbekendheid te versterken

Niet het eerste voordeel waar wij als specialisten of jij als ondernemer aan denkt, maar SEO kan wel degelijk bijdragen aan het versterken van je naamsbekendheid. Tenzij je een bedrijf hebt genaamd Coolblue (Pieter Zwart, lees je mee?), is het niet aannemelijk dat je bij elke potentiële klant een top-of-mind awareness hebt, wanneer het gaat om jouw producten en/of diensten. Door zichtbaar te zijn op zoektermen die gerelateerd zijn aan jouw product(en) of dienst(en), zorg je voor meer bezoekers en derhalve meer naamsbekendheid.

Daar komt bij dat hogere rankings in zoekmachines worden geassocieerd met meer geloofwaardigheid op gebied van het betreffende zoekterm of -termen. Als je de online vindbaarheid van jouw bedrijf wilt vergroten en op zoek bent naar een zoekmachine optimalisatie bureau, dan zul je je vast en zeker online inlezen. De kans dat je contact opneemt met een bedrijf dat pas op de tweede pagina, laat staan de 3de tot en met 10de pagina, staat is al vrij nihil. Je wil op die eerste pagina zichtbaar zijn, that’s where the magic happens. Helemaal doordat het in dit geval ook nog een best practice betreft.

Niet alleen voor hogere posities in Google en meer online vindbaarheid, maar ook voor het versterken van je naamsbekendheid doe je er goed aan om eens contact met ons op te nemen. Onze specialisten informeren je graag over de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Wil je liever zelf aan de slag? Lees dan onze handige blog met 14 concrete tips voor de beste pagina.

4. SEO beïnvloedt vrijwel elk (online en offline) aspect van je bedrijf

Ik kaartte het zonet al aan; SEO is meer dan alleen het verkrijgen van een betere online vindbaarheid. Het beïnvloedt een groot aantal zaken binnen jouw bedrijf. Daarmee noemen wij SEO ook wel de slimste marketing investering die je ooit kan doen.

“Je wil op die eerste pagina zichtbaar zijn, that’s where the magic happens”

Allereerst speelt de uitvoering van SEO een grote rol in de (online) reputatie en hoe jouw website door bezoekers bevonden wordt. Met het inzetten van SEO kun je (nieuwe) bezoekers naar je website toetrekken, die je uiteraard ook tot klant wil maken. Zichtbaar zijn is 1, echt relevant zijn voor waar de bezoeker naar op zoek is, is 2. En die relevantie bepaalt hoe jouw website en (online) reputatie gerangschikt wordt.

Ten tweede, SEO beïnvloedt koopbeslissingen. Dit hebben we eerder al benoemd. We durven te zeggen dat je er door een goede uitvoering van SEO van uit kan gaan dat je meer verkopen of leads genereert. En dat zonder dat je extra investeringen hoeft te doen, immers de organische zoekresultaten in Google zijn gratis.

Verder weten we uit ervaring dat een verhoging van websitebezoekers (waar SEO uiteraard aan heeft bijgedragen), leidt tot meer positieve bevindingen over jouw product(en) of dienst(en). Bevindingen die zowel online (reviews) als offline (mond-tot-mond reclame) worden gedeeld. En tegenwoordig zijn dat misschien wel de meest betrouwbare en belangrijkste vormen van reclame.

SEO beïnvloedt elk aspect van je bedrijf

5. SEO verbetert je website. Altijd.

Elk uur en elke euro die je in SEO stopt is het dubbel en dwars waard. Als je stopt met het inzetten van SEA, dan zijn je advertenties van de ene op de andere dag niet meer zichtbaar in de zoekmachine. Het voordeel van SEO is dat je werkzaamheden niet of nauwelijks verloren gaan.

Tuurlijk, topposities worden niet zomaar meer behaald zonder de hulp van zoekmachine optimalisatie. Concurrenten zitten immers niet stil en ook in de wereld van online marketing is de een zijn dood, de ander zijn brood. Toch heb je met de euro’s of uren die je aan SEO hebt besteed – als het goed is – volgens de richtlijnen van Google gewerkt. Denk aan goede webteksten, het verkrijgen van online autoriteit en het optimaliseren van technische aspecten. Werkzaamheden die het algoritme van Google zal blijven indexeren, in elk geval totdat het algoritme drastisch veranderd of vervangen is.

“SEO is wellicht de slimste marketing investering die je ooit kan doen”

Mocht je in SEO investeren dan is de kans aannemelijk dat je online vindbaarheid stijgt. Hiermee verkrijg je meer nieuwe en hopelijk ook terugkomende bezoekers. Bezoekers die uiteindelijk voor conversies of verkopen bij jouw bedrijf zorgen. En daarvan wil jij toch ook dat ze dat bij jou doen in plaats van de directe concurrent? Een net even wat betere meta description (omschrijving in Google), een positie hoger in Google of meer conversiegerichte tekst kan al voor het verschil zorgen. Bij Brandmerck zijn we er dan ook van overtuigd dat je, op lange termijn, altijd profijt zult hebben van SEO.

De slimste marketing investering ooit

Dit waren slechts 5 redenen waarom je in 2019 met SEO moet beginnen, maar zoekmachine optimalisatie heeft nog veel meer voordelen. Hoe je het ook went of keert, ook jouw bedrijf kan in 2019 niet zonder SEO. Zichtbaar zijn op de juiste plekken, meer naamsbekendheid opbouwen en een hoger aantal conversies/verkopen. SEO biedt het allemaal, mits het goed wordt uitgevoerd. En daar kunnen de SEO-specialisten van Brandmerck jou bij helpen. Het leukste daaraan is dat het op lange termijn misschien wel je slimste marketing investering ooit is. Laat dus de kans niet liggen om met jouw bedrijf twee, drie misschien wel vier keer zo hard te groeien.

zoekmachine optimalisatie seo sneek
Daag ons uit!

Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!